Ο Παρθενώνας είναι το σημαντικότερο μνημείο της αρχαιότητας και αποτελεί την αποκορύφωση της αρχαίας ελληνικής γλυπτικής και αρχιτεκτονικής.
Αυτό το αρχιτεκτονικό και καλλιτεχνικό θαύμα του 5ου αι. π.Χ. είναι αποτέλεσμα μακροχρόνιας εξέλιξης του δωρικού ρυθμού και της επί αιώνων προσπάθειας του ελληνικού έθνους να φτάσει σ’ αυτό το ύψιστο σημείο τέχνης και πολιτισμού.
Σαράντα χρόνια μετά την μάχη του Μαραθώνα και τριάντα χρόνια από την καταστροφή που επέφεραν οι Πέρσες στον Αρχαίο Νεώ, ο Περικλής επινόησε ένα μεγαλόπνοο πρόγραμμα για την οικοδόμηση της Ακρόπολης.
Αφού κατόρθωσε να εξασφαλίσει μακροχρόνια ανακωχή με τους Πέρσες έπεισε τις συμμαχικές πόλεις ότι έπρεπε να κτιστεί ένας νέος μεγαλοπρεπής ναός αφιερωμένος στην θεά Αθηνά.
Επέλεξε τους πιο ικανούς αρχιτέκτονες της εποχής εκείνης, Ικτίνο και Καλλικράτη, που όπως αποδεικνύεται μετά από 2500 χρόνια είναι οι κορυφαίοι αρχιτέκτονες όλων των εποχών.
Ο Φειδίας αυτός ο φωτισμένος γλύπτης, ο μεγάλος δημιουργός ήταν ο στενός συνεργάτης του Περικλή, ο καλλιτεχνικός του σύμβουλος και ο ανώτατος επόπτης όλων των εργασιών.
O Παρθενώνας άρχισε να κτίζεται το 447 π.Χ. Το κτίριο αποπερατώθηκε το 438 π.Χ., σε εννέα μόλις χρόνια, ενώ η φιλοτέχνηση των γλυπτών το 432 π.Χ., δηλαδή σε άλλα έξι χρόνια.
Όλοι οι μελετητές, ερευνητές, ιστορικοί, τεχνικοί που ασχολήθηκαν με την κατασκευή του μνημείου, εκφράστηκαν με θαυμασμό που σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα και με τα πρωτόγονα μέσα της εποχής εκείνης κτίστηκε ο Παρθενώνας.
Ο Μανόλης Κορρές αναφέρει ότι «ένα παρόμοιο κτίριο με τα μεταφορικά και ανυψωτικά μέσα και με την σύγχρονη τεχνολογία της εποχής μας θα απαιτούσε σήμερα διπλάσιο χρόνο για να κτιστεί. Θα ήταν δε πολύ δύσκολο να πει κανείς ότι θα είχαν επιτευχθεί αυτές οι φανταστικές λεπτομέρειες, η αρχιτεκτονική τελειότητα και η κατασκευαστική ακρίβεια».
Στον Παρθενώνα για πρώτη φορά συμπεριελήφθησαν και στοιχεία του Ιωνικού ρυθμού τα οποία εναρμονίστηκαν πλήρως με την λιτότητα του δωρικού ρυθμού, προσφέροντας στο μνημείο μια μοναδική χάρη και ελαστικότητα.
Οι αρχιτεκτονικές ιδιαιτερότητες που παρουσιάζει ο Παρθενώνας με τις καμπυλότητες, τις εκλεπτύνσεις, τις εντάσεις και τις κλίσεις, έχουν γίνει αντικείμενο μελέτης πολλών μελετητών από όλο τον κόσμο και σε όλες τις εποχές.
Η ανυπέρβλητη ομορφιά, η μεγαλοφυής καλλιτεχνική σύλληψη και οι πλούσιες συμβολικές αξίες που εκπέμπει το μνημείο αυτό, είναι τα στοιχεία που προκάλεσαν το ενδιαφέρον πολλών περιηγητών και που ακόμα και σήμερα προκαλούν το δέος και το θαυμασμό όλων όσων επισκέπτονται καθημερινά το μνημείο.
Όλα τα γλυπτά του Παρθενώνα σμιλεύτηκαν σε Πεντελικό μάρμαρο. Εργάστηκαν περίπου πενήντα Έλληνες γλύπτες, υπό την φωτεινή καθοδήγηση του Φειδία.
Οι πιο ικανοί, γνωστοί και από άλλα έργα τους, ο Μύρων, ο Καλλίμαχος, ο Αλκαμένης, ο Κριτίων, ο Κρησίλας, ο Αγοράκριτος, ο Κολώτης και άλλοι άξιοι καλλιτέχνες.
Δυστυχώς αυτά τα γλυπτικά αριστουργήματα των καλλιτεχνικών της ελληνικής αρχαιότητας, που λάμπρυναν τον παγκόσμιο πολιτισμό, υπέστησαν ανεπανόρθωτες καταστροφές σε διάφορες εποχές και από διάφορες αιτίες.
{videobox}HU7V_gubLKc{/videobox}
{jcomments on}