Είναι καταξιωμένος ηθοποιός και σκηνοθέτης, με ήθος κι ευαισθησία και πολύ καλές κριτικές. ΄Εφορος των πνευματικών εκδηλώσεων της Φιλολογικής Στέγης Πειραιά, πρόεδρος του Συλλόγου Φίλων Μουσικής Πειραιά, διδάσκει στο Θεατρικό Εργαστήρι Ενηλίκων Δήμου Καλλιθέας και έχει και δική του θεατρική ομάδα .
Σε μια παράσταση είπε μια μεγάλη αλήθεια, που σας παραθέτω: «Αν καταφέρουμε να κάνουμε απόψε το θεατή να γελάσει, να συγκινηθεί και στο τέλος να φύγει με μεγαλύτερη αγάπη για τη ζωή και την κάθε απλή στιγμή της, τότε η παράσταση θα έχει πετύχει τους στόχους της».
Εδώ και μερικές σεζόν συνεργάζεται με την Βαλεντίνη Λουρμπά «που διευθύνει με φινέτσα ένα ιδιαίτερα ατμοσφαιρικό υπόγειο θέατρο, στην οδό Υακύνθου κι Εκάτης 11, στην πλατεία Κυψέλης, το θέατρο ΕΚΑΤΗ.
Φέτος, πρωταγωνιστεί στην «Αγριόπαπια» του Ίψεν, σε σκηνοθεσία Βαλεντίνης Λουρμπά (Παρασκευή & Σάββατο στις 21:00, Κυριακή στις 19:00, εισιτ. 12 & 10 ευρώ.).
Μάνος Χατζηγεωργίου, ο φιλοξενούμενός μας.
-Πως ασχοληθήκατε με την υποκριτική κύριε Χατζηγεωργίου;
«Από καθαρά εσωτερική ανάγκη να εκφραστώ. Πάντα έψαχνα πίσω από τα πράγματα . Η επεξεργασία ενός ρόλου ή έργου στο θέατρο, σε βοηθά σε μια βαθύτερη γνωριμία με τον εαυτό σου.»
Δυσκολίες στην αρχή;
«Όπως όλοι έτσι κι εγώ …..ένα ψάρι στο πέλαγος – δεν θέλω να το θυμάμαι.»
Στην πρώτη σας εμφάνιση στη σκηνή τι αισθανθήκατε;
«Πρωτοεμφανίστηκα στην Επίδαυρο με το Εθνικό θέατρο στο χορό . Τρομακτική εμπειρία και απίστευτη τύχη να παίζεις στο τεράστιο αυτό αρχαίο θέατρο, που έμοιαζε έτοιμο να σε καταπιεί.
Θέλει πολλά κότσια για να σταθείς – πόσο μάλλον να βγεις μόνος σου με ρόλο. Πάντα θυμάμαι με δέος τη στιγμή εκείνη κι όσο περνούν τα χρόνια την αξιολογώ ακόμη περισσότερο.»
Κάποιος συνάδελφός σας, είπε ότι θα συμβούλευε έναν νέο να σπουδάσει ηθοποιός, αν είχε χρήματα και δεν περίμενε να ζήσει από το επάγγελμα αυτό. Συμφωνείτε;
«Από τις χιλιάδες ηθοποιούς ελάχιστοι κατάφεραν να ζήσουν μόνο από το επάγγελμα αυτό. Τα νέα παιδιά που θέλουν να ασχοληθούν με το θέατρο, πρέπει να ξέρουν ότι καταπιάνονται με κάτι που ζητά τα πάντα και δεν δίνει τίποτε- τουλάχιστον με τη συνηθισμένη έννοια της απολαβής.
Το κέρδος είναι εσωτερικό, το θέατρο είναι ανάγκη ψυχής …..κυρίως για όποιον το καταλαβαίνει.»
Σκεφθήκατε ποτέ να αλλάξετε δουλειά;
«Δεν θα άντεχα. Ωστόσο για βιοποριστικούς λόγους στράφηκα ταυτόχρονα και σε μια άλλη δουλειά. Το οικονομικό άγχος, η ανασφάλεια σε διαλύουν και δεν μπορείς να αποδόσεις καλλιτεχνικά, τουλάχιστον όσον αφορά εμένα.»
Στην περίοδο της κρίσης έχουν ανοίξει πάρα πολλά μικρά θέατρα. Τα οικονομικά οφέλη δεν είναι ελάχιστα;
«Γίνονται πολύ μεγάλες παραγωγές καθώς και πολύ μικρές. Οι αμοιβές, εκτός από τα πρώτα ονόματα, περιορισμένες έως και σχεδόν ανύπαρκτες.
Στις συμπληγάδες των ημερών μας ωστόσο υπάρχουν, σε μικρά θέατρα κυρίως, παραστάσεις υψηλού επιπέδου, χωρίς ηχηρά ονόματα και ένα κοινό που ανταποκρίνεται σ’ αυτές.
Αυτό είναι το μόνο παρήγορο….ο κόσμος που διψά να ακούσει τις αλήθειες που λέγονται στο θέατρο. Κάτι καλό θα βγει από αυτή την ιστορία. ΄Έπειτα είναι και οι νέοι ηθοποιοί….τόσο καλοί με πολυεπίπεδες γνώσεις που ανεβάζουν τον πήχη.»
Τι θα είχατε να πείτε στους πολιτικούς μας για την σημερινή κατάσταση;
«Όταν ο πολιτικός (που τον επιλέγουμε εμείς), αντιμετωπίζει το λειτούργημά του σαν ένα επάγγελμα χωρίς όραμα και απλά σπρώχνει τον καιρό, προκειμένου να διατηρήσει την καρέκλα του, τότε δεν προστατεύει το λαό του και τον αφήνει τεχνηέντως να διολισθαίνει σε όλους τους τομείς.
Και αυτό δεν συμβαίνει τώρα που φτάσαμε στο χείλος του γκρεμού. Είναι κάτι που γινόταν από πολύ παλιά. Δυστυχώς δεν περιμένω πολλοί από αυτούς να ντρέπονται.»
Ο ρόλος που αγαπήσατε περισσότερο;
« Θα ξεχωρίσω τον Πάστορα Μάντερς στους «Βρικόλακες» του ¨Ιψεν γιατί με δυσκόλεψε πάρα πολύ κι αυτό έχει τη γοητεία του.»
Εμπιστεύεστε μόνο τον εαυτό σας για κάποια απόφαση που πρέπει να πάρετε ή και κάποιον άλλον;
«Μια δεύτερη γνώμη από άτομο που εμπιστεύεσαι είναι και μια άλλη οπτική γωνία . Δεν τα ξέρουμε όλα . Πρέπει να βρίσκουμε ευκαιρίες να μαθαίνουμε και να αξιολογούμε τις καταστάσεις και τα μαθήματα της ζωής.»
Η εποχή μας είναι περισσότερο της προβολής και της φωτογραφίας και λιγότερο της ουσίας. Πιστεύετε πως αν ένας καλλιτέχνης δεν έχει τη στήριξη των ΜΜΕ ή εξασφαλισμένη τη συμμετοχή του σε μεγάλες παραγωγές, ακόμη κι αν διαθέτει πλούσιο ταλέντο δεν αναγνωρίζεται;
«Τα ΜΜΕ παίζουν μεγάλο ρόλο. Ακόμη και την υποστήριξή τους να έχεις δεν μπορεί να βρίσκεσαι πάντα σε μεγάλες παραγωγές , η στάθμη ανεβοκατεβαίνει.
Πιστεύω ότι το πραγματικό ταλέντο τελικά αναγνωρίζεται και δύσκολα χάνεται. Μπορεί ωστόσο να του καθυστερήσουν την πορεία του καταδικάζοντας το για μεγάλο διάστημα σε αφάνεια.»
Και η τηλεόραση πόσο συμβάλλει στη δημοτικότητα;
«Σίγουρα σε κάνει αναγνωρίσιμο. Ελλοχεύει ωστόσο ο κίνδυνος του εφήμερου , με ημερομηνία λήξεως το τέλος της όποιας σειράς παίζεις. Μην ξεχνάμε ότι ο θεατής σε βλέπει από τον καναπέ του, δεν σου αφιερώνει ιδιαίτερο χρόνο.
Αμέτρητα τα παραδείγματα που έχουμε κι εδώ θέλει μεγάλη προσοχή από τα νέα παιδιά που ονειρεύονται να δουν το άστρο τους στην τηλεόραση. Το θέατρο είναι εκείνο που σε εδραιώνει στον καλλιτεχνικό χώρο.»
Θα υποχωρούσατε σε κάποιο ρόλο που δεν πιστεύατε , μόνο και μόνο για τα χρήματα;
«Μη λέμε μεγάλα λόγια. Κι εγώ έχω λάβει μέρος σε κάποιες πρόχειρες παραγωγές π.χ. βιντεοταινίες, που δεν μου άφησαν τίποτε εκτός από το μεροκάματο της ημέρας.
Και διαφημίσεις έκανα τόσο στην τηλεόραση όσο και στο ραδιόφωνο. Θαυμάζω και εκτιμώ ωστόσο αυτούς που τήρησαν μία σταθερή γραμμή στα καλλιτεχνικά τους πιστεύω.»
Οι κριτικοί , σας έχουν χαρακτηρίσει εύπλαστο και πειθαρχημένο καλλιτέχνη. Σαν κοινός….θνητός πως είστε;
«Προσπαθώ και στη ζωή μου να έχω σχετική πειθαρχία και να μπορώ να προσαρμόζομαι στις διάφορες καταστάσεις- όσο είναι εφικτό βέβαια. Στοχεύω πάντα να κάνω πράγματα που να μην ντρέπομαι γι αυτά αργότερα.»
Ποια είναι η αποστολή ενός ηθοποιού , κι ενός σκηνοθέτη, μιας και σκηνοθετείτε κιόλας;
«Ο ηθοποιός πειθαρχεί στη γραμμή του σκηνοθέτη και εκφράζεται μέσα από αυτή. Ο σκηνοθέτης επιλέγει τη γραμμή που θα ακολουθήσει και πρέπει να βοηθήσει τον ηθοποιό να εξωτερικεύσει όλα εκείνα τα στοιχεία που χρειάζονται για να βγει στην επιφάνεια το έργο και ο ρόλος .»
Τελευταία συνεργάζεστε με την Βαλεντίνη Λουρμπά. Πρόσφατα ανεβάσατε την «Αγριόπαπια». Μιλήστε μας για το έργο.
«Έχω παίξει στο «Χορό του Θανάτου» του Στρίντμπερκ καθώς και στους «Βρυκόλακες» του ΄Ιψεν. Στην «Αγριόπαπια» ο ΄Ιψεν ασχολείται με το ζωτικό ψεύδος.
Πολλοί άνθρωποι βιώνουν το ψέμα και το κάνουν αλήθεια τους, μιας και την πραγματική αλήθεια την έχουν βαθιά κρυμμένη μέσα τους και ίσως δεν τολμούν καν να την αντικρίσουν.
Ο Γιάλμαρ ο ήρωας που υποδύομαι ζει μέσα στον πλασματικό του κόσμο , ανίκανος να διαχειριστεί την αλήθεια του, μέχρι τη στιγμή που αυτή θα τον συντρίψει.
Το ερώτημα που τίθεται είναι…..μήπως είναι καλύτερα κάποιους ανθρώπους να τους αφήνουμε στην κατάσταση που έχουν επιλέξει, αν δεν αντέχουν να αντιμετωπίσουν κατά μέτωπο την αλήθεια;»
{jcomments on}